top of page

התקוה: המנוע שנשאר למרות הכל...

"התקוה אפשרית גם מעבר לייאוש"

אלי ויזל


בימים קשים אלה בישראל, ולא רק בישראל, אני חושב הרבה על מושג ה"תקווה".


מהי תקווה?


תקווה היא האמונה או התחושה שדבר טוב יקרה בעתיד. זו התחושה שמובילה אותנו להמשיך קדימה גם כאשר הדברים נראים קשים או אי-וודאיים, למרות הכל. התקווה מעוררת בנו אמון ותחושת כוונה ויכולת להתמודד עם האתגרים והקשיים שבדרך.


התקווה מניעה אנשים להתמיד באתגרים, לשמור על גישה חיובית ולפעול להשגת מטרותיהם. זה יכול לספק נחמה בזמנים קשים, לשמש מגדלור של אור ברגעים האפלים ביותר. תקווה קשורה לעתים קרובות לחוסן וליכולת למצוא כוח ומשמעות בנסיבות קשות.

 

יש מחקרים רבים בפסיכולוגיה ובתחום רווחת הנפש על תקווה ועל השפעתה על האדם. מחקרים אלו עוסקים בכיצד התקווה משפיעה על התנהגות, רגשות, והתמודדות עם מצבים קשים. הם חוקרים את הקשר בין רמת התקווה של אדם לבין שיקולי החיים שלו ולבין הרצונות והמטרות שלו.



התקווה על אוניית אקסודוס- מרבית הנוסעים הם ניצולי שואה בכניסה לארץ ישראל


במחקר גדול- אורכי-(13,000 אנשים מעל גיל 50) שהתחיל ב 1992 וממשיך בתחום של תקווה ובריאות בגיל מבוגר מצאו מספר תוצאות מעניינות לגבי אנשים המביעים רמה גבוה יותר של תקוה. יש להם:

·      פחות בעיות רפאויות

·      שינה טובה יותר

·      רמה גבוהה יותר של סיפוק מהחברה ומהחיים שלהם.

 

השפעת התקווה על ההתמודדות עם מחלות קשות: מחקרים בתחום זה בוחנים כיצד רמת התקווה של אדם יכולה להשפיע על תהליכי השיקום וההתמודדות שלו עם מחלות כמו סרטן או מחלות כרוניות אחרות.


השפעת תקווה על אורח חיים בריא: חקירות ראשוניות מראות כי רמות גבוהות של תקווה קשורות לאורח חיים בריא יותר בקרב אנשים בגיל מבוגר. תקוות חיוביות יכולות להוביל להתעסקות פעילה יותר בספורט, בריאות נפשית, ובצריכת מזון בריא.

 

השפעת תקווה על מניעת מחלות פיזיולוגיות: מחקרים מעידים כי רמות גבוהות של תקווה עשויות להיות מומחשות עם רמות נמוכות יותר של לחץ דם, דלקתות כרוניות, ומחלות קרובות ללב.

 

התקווה כגורם לאורח חיים ארוך ומשמעותי: מחקרים מצאו קשר בין רמת התקווה בגיל מבוגר לבין אורך חיים ואיכות החיים. אנשים עם תקווה חיובית יותר עשויים לחוות את השנים המאוחרות בצורה פעילה ומשמעותית יותר.


התקווה כגורם להצלחה אישית ומקצועית: חקרים מבחינה זו בוחנים את הקשר בין רמת התקווה לבין השגת מטרות אישיות ומקצועיות, וכיצד התקווה עשויה להשפיע על הישגי הצלחה של האדם.


התקווה והשפעתה על מצבי רוח ורמת אופטימיות: מחקרים בתחום זה חוקרים את כיצד התקווה יכולה לשפר את הרמה הכללית של אופטימיות ורגישות חיובית של האדם, הורדת סטרס וגם תחושה של משמעות.


אופטימיות ותקווה הם לא אותו דבר. אופטימיות מכוונת לתוצאות חיוביות. אם תקווה לא תמיד מאמינים שיהיו תוצאות חיוביות אבל ממשיכים להיות מעורבים, עם אמונה וחשיבה קדימה.


במילים של הרב יונתן זקס, ז"ל : " אף יהודי שמכיר את ההיסטוריה היהודית לא  יכול לחיות בלי תקווה".


הצביעו בעד תקוה. בעד תקוותנו.



26 views0 comments
bottom of page